Kevään mittaan olen edelleen jatkanut "talvella" alkanutta Turun puronvarsien tutkailua. Tänään oli taas vuorossa pätkä Kuninkojan vartta. Sivuhaaran varressa pääuomaa lähestyessäni huomasin, että sinisorsauros lähti edestäni vikkelästi uimaan kohti Kuninkojaa. Tultuani Kuninkojan varteen huomasin lisää sorsia, naaras ja poikue.

1560200.jpg
Naaras ui keskellä puroa ja poikaset poukkoilivat laidasta toiseen, hiljalleen minua lähestyen. Kyykistyin seuraamaan poikuetta puron mutkaan, josta minulla oli suora näkyvyys ylävirtaan.

1560210.jpg
Poikue tuli koko ajan lähemmäksi aivan kuin eivät olisi lainkaan huomanneet minua. Hetkeä aikaisemmin tänne päin uinutta urosta ei näkynyt missään.

1560215.jpg
Poikaset näyttivät vetävän joukkoa, emo seuraili rauhallisena perässä.

1560225.jpg
Poikaset jatkoivat hillitöntä pyrähtelyään puron laidasta laitaan, kaikkien saaminen samaan kuvaan oli sattumankauppaa.

1560238.jpg
Sitten yhtäkkiä, aivan kuin emo olisi komentanut poikasiaan. Kaikki tulivat emon ympärille, edelleen koko ajan lähestyen minua.

1560254.jpg
Karvapallot ympäröivät emonsa ja rauhallisesti poikue lipui ohitseni parin metrin päästä. Ei ollut pullaa mukana.

1560260.jpg
Poikaset siirtyvät emon taakse, ilmeisesti olen yhdentoista silmän tiukan tarkkailun alla, vaikka yksikään sorsista ei näytä edes vilkaisevan minuun, katseen on koko ajan suunnattu eteenpäin.

1560265.jpg
1+3+3+1+3

1560275.jpg
Kohde ohitettu turvallisesti, emo näyttää edelleen tarkkailevan minua.

1560279.jpg
Hiukan kauempana poikaset taas jatkoivat vapaata poukkoiluaan ja emo minun seuraamistani toisella silmällään.

Laitanpa vielä pari kuvaa puron varresta hiukan ylempää:

1560329.jpg
Kuninkojaa kauneimmillaan.

1560339.jpg
Rentukat jatkavat puronvarsien keltaista sesonkia leskenlehtien ja mukulaleinikkien jälkeen, ylempänä rantapenkereillä kukkivat jo voikukat ja pian aloittavat leinikeistä ensimmäisenä kevätleinikit.