1250806.jpgTerveisiä kokous- ja kyläilymatkalta eteläisestä Suomesta! Turusta Turkuun kymmenellä kulkuvälineellä, joista kuusi paikallisjunia, kaksi kaukojunaa, yksi pikavuorobussi ja yksi paikallisbussi. Välissä vielä parin minuutin metromatkakin.

Turkulaiselle paikallisjunat olivat elämys. En ole ennen tiennyt, että jossakin Hikiällä pysähtyy juna, tarkkaan ottaen en edes tiennyt missä Hikiä on. Riihimäen ja Lahden väliltähän se löytyy, kuten monta muutakin asemaa. Junamatkalla Suomi tuntui kutistuneen. Olen joskus liikkunut samoilla seuduilla omalla autolla, mutta nyt aikaa matkantekoon kului paljon vähemmän, ja ihmekös se, kun paikallisjunakin pyyhältää parhaimmillaan 160 kilometriä tunnissa.

Turusta lähtiessähän joutuu olemaan junassa vähintään 50 kilometriä ennen kuin pääsee ulos. Ellei sitten halua ajaa pikajunalla Kupittaalle tai satamaan, hiukan polkupyörää nopeammalla vauhdilla. Tyttäreni piti tilannetta itsestään selvänä: kaikkihan haluavatkin mahdollisimman kauas Turusta.

Millainen Turku mahtaisikaan olla, jos täällä olisi moottoriteiden sijaan keskitytty raideliikenteen rakentamiseen? Littoisista voisi ajaa paikallisjunalla töihin vaikka Räntämäkeen, Raisioon tai Naantaliin. Aura, Piikkiö ja Paimio väliasemineen olisivat aivan vieressä, Kaarinaankin olisi varmasti tehty pistoraide, ehkä Paraisille saakka. Vai olisiko rata Paraisille vedettykin Hirvensalon ja Kakskerran kautta, joissa 25 000 turkulaista katselisi merimaisemaa kerrostaloasunnostaan keskellä saaristometsää ja niittyjä eikä Hirvensalon sillalla olisi minkäänlaista ruuhkaa?

Juuri nyt Turussa tehdään ne suunnitteluvirheet, joista 25 vuoden kuluttua maksetaan kalliisti.

1250805.jpg
Eduskuntatalon lisärakennus Pikkuparlamentti (Lilla parlamentet). Yläkuvassa eduskuntatalon pylväät. Kuvat: Keijo Luoto 29.1.2008