Radion Julkinen sana- ohjelmaa kuuntelin puolella korvalla tänään. Ohjelmassa pohdittiin onko aatteellisilla lehdllä enää sanomaa. Ohjelma oli tehty seminaarissa, jossa alustajana oli Paavo Lipponen. Pääosin Lipponen tuntui pysyvän annetussa aiheessa, mutta aivan loppupuolella vastatessaan yleisön kommentteihin hän tuli heittäneeksi mukaan hiukan jääräpolitiikkaa. Lipponen moitiskeli taipumusta mennä erilaisten populististen suuntausten perään, joka hänen mukaansa on erityisen tavallista ympäristöasioissa. Sävy oli juuri niin vähättelevä kuin Lipposelta voi odottaakin. Ei demarien alamäen syytä kaukaa tarvitse etsiä.

Pentti Linkolan parin viikon takainen kirjoitus kirvoittaa edelleenkin kommentteja Hesarin yleisönosastolla. Äidiksi esittäytynyt Anu Jokijärvi ehdotti tänään, että pidämme kansallisen pysähdyspäivän, jolloin kaikki jäävät päiväksi koteihinsa miettimään tulevaisuutta ja sitä mitä itse kukin voisi tehdä ilmastonmuutoksen jarruttamiseksi. Mihin teillä kaikilla on niin kiire, hän kysyy. Tämä on tärkeä kysymys.

Kiireeseen liittyvät myös laskelmat, joita on tehty niistä kustannuksista, joita ilmastonmuutoksen torjunta aiheuttaisi. Näitä on esitetty muun muassa Tim Flanneryn kirjassa Ilmastonmuuttajat, joka ilmestyi suomeksi pari vuotta sitten. Yksi esimerkki on Australiasta, joka teollisuusmaista USAn ohella pitkään kieltäytyi Kioton sopimuksen ratifioimisesta. Laskettiin, että jos Australia ratifioisi Kioton sopimuksen, se hidastaisi talouskasvua siten, että kansantulon kaksinkertaistuminen veisi maaliskuun alkuun vuonna 2025. Ilman ratifioimista sama taso saavutetaan kaksi kuukautta aikaisemmin! Ja juuri Australia kuuluu niihin paikkoihin, joissa on odotettavissa ikävimpiä seurauksia ilmastonmuutoksesta. No viime vuonnahan Australia sitten ratifioi sopimuksen, ehkä heillä ei ollutkaan niin kiire.

Turkulaisen paikallisläpyskän sivuilta saimme viikonloppuna lukea tyypillisen automiehen kommentin. Tekstimainontaa muistuttavan autotestin kirjoittaja totesi, että hybridiautojen ja muiden vaihtoehtojen kehittely voidaan lopettaa kokonaan, kun perinteisten dieseleiden polttoaineenkulutus on saatu lasketuksi jo niin alas. Eli muutaman litran pienemmäksi kuin T-mallin Ford kulutti vuonna 1912. Ja tämäkin vain sillä edellytyksellä, että uusilla autoilla ei ajella moottoriteillä sataakahtakymppiä, vedetä peräkärryä tai pidetä suksiboksia katolla.

Timo Suuronen kirjoitti tänään Hesarin yleisönosastolla uskonnonopetuksesta mielestään suvaitsevaisesti ja vaati samaa kunnioitusta kaikille opeille, mukaan lukien ne, jotka joku suvaitsemattomampi toteaa vain "perustotuuksista piittaamattomaksi näennäistiedoksi". Mutta kun nämä eräät fundalistiset opit, joihin tuo luonnehdinta hyvinkin sopii, todellakin ovat vaarallisia niin harjoittajilleen kuin sivullisillekin. Terrorismia harjoitetaan poikkeuksetta oikeaoppisuuden nimissä. Sitä ei pidä suvaita, oli sen takana sitten yksityinen ihminen, pieni uskonlahko tai suurvalta.